Jytyn tulevat toimenpiteet irtisanomislakikiistassa selviävät torstaina 25.10.2018

17.10.2018

Jyty ja muut ammattiliitot vastustavat voimakkaasti maan hallituksen työsopimuslain muutosesitystä, joka heikentäisi työsuhdeturvaa alle 10 henkilöä työllistävissä yrityksissä. Keskiviikkona 17.10. muutamat liitot ovat tiedottaneet lakosta tai vuoronvaihtokiellosta.

Jytyn liittohallitus päättää omista mahdollisista painostustoimista kokouksessaan torstaina 25.10.2018. Tiedotamme liittohallituksen päätöksistä kokouksen jälkeen. Muiden liittojen painostustoimien osalta korostamme, että Jytyn jäsenet eivät osallistu muiden ammattiliittojen jäsenten ylityö- ja/tai vuoronvaihtokiellon sekä lakonalaisen työn tekemiseen, vaan tekevät ainoastaan omat työnsä ja työtehtävänsä. On myös muistettava, että vuoronvaihtoon ja ylityön tekemiseen vaaditaan aina työntekijän suostumus.

Tiedoksi myös, että keskiviikkona 17.10. ammattiliitto JHL ilmoitti kaksi päivää kestävästä lakosta 22.-23.10.2018 siivous- ja kiinteistöhuollossa, ruokapalveluissa ja liikunta-, urheilu- ja kulttuuritoimessa, joissa noudatetaan kunta-alan sopimuksia sekä avaintes-sopimusta. Ammattiliitot Tehy ja Super ovat puolestaan ilmoittaneet kaikkia jäseniään koskevasta vuoronvaihtokiellosta 22.10.-4.11.2018.

Lue lisää: Ohjeet Jytyn jäsenille toisen liiton työtaistelun varalle (2.10.2018)

Lue lisää Jytyn ja STTK:n kannanotoista:

§Jyty: Järki käteen hallitus – perukaa irtisanomisesitys! (6.10.2018)§STTK ei hyväksy korjailtua hallituksen esitystä irtisanomisen helpottamiseksi (2.10.2018)§Q&A: Mistä on kyse irtisanomissuojan heikentämisessä? (10.9.2018)§STTK:n liitot eivät seuraa sivusta irtisanomissuojan heikentämistä (10.9.2018)

Lisätietoja antavat ensisijaisesti Jytyn omat luottamusmiehet, alueelliset toimipisteet tai liiton edunvalvontaosasto sähköpostitse tyosuhdeneuvonta@jytyliitto.fi tai palvelunumeroista.