Toimintakertomus 2022

Yleistä

Porvoon Jyty- yhdistykselle vuosi 2022 oli juhlavuosi, liittomme täytti 60-vuotta. Meillä toimii virkistystoimikunta, ja he ottivat järjestääkseen meille upeat 60-vuotisjuhlat !

Valitettavasti taas pieni koronan lisäys ja pelko, ettemme voi tavata isossa ryhmässä, tekivät sen että jouduimme siirtämään juhlat pidettäväksi syksyllä, ja ne pidettiin sitten juhlavissa tunnelmissa16.9.2022.

Jytylle ja kunnallisten työntekijöille pääsopimus loppui 28.02.2022. Sitten elimme pari kuukautta ilman sopimusta, kunnes sopu syntyi 8.6.2022,joka koskee kaikkia kunnan ja tulevien hyvinvointialueiden virka- ja työehtosopimuksia • Sopimuskauden pituus 1.5.2022 – 30.4.2025 • Kaikilla sopimusaloilla (= KVTES, SOTETES, TS sama kausi + korotusprofiili ) . Palkankorotukset vuodelle 2022 tulivat seuraavasti:

• 1.6.2022: Yleiskorotus, jonka suuruus on 46 euroa, kuitenkin vähintään 2 %

• 1.10.2022: Keskitetty järjestelyerä 0,53 % • 0,03 % perhevapaauudistuksen kustannuksiin

• Muutoin kohdentamisesta neuvotellaan 30.9.2022 mennessä, jos yksimielisyyttä ei saavuteta, on yleiskorotus 0,5 %.

Meillä oli keväällä 6 kokousta, aloitimme 27.1-22 ensimmäisellä kokouksella. Useimmat kokoukset pidettiin teams kokouksina, jota nykyään pidetään hyvänä käytäntönä. Kokouksissa käytiin läpi ajankohtaisia asioita ja hyväksyttiin uusia jäseniä ja merkitään tiedoksi jäsenmuutokset sekä päätetään mahdollisista erottamisista tasaisesti vuoden aikana. Käymme myös läpi erilaisia kysymyksiä, joita voi nousta esiin edunvalvonnassa ja jotka tarvitsevat hallituksen näkemystä ja tukea.

Vuoden ensimmäisessä kokouksemme valittiin toimihenkilöt vuodelle 2022 (liite 1). Olemme aikoinaan tehneet päätöksen, että kevään ensimmäisessä kokouksessa käymme läpi kaikki periaatepäätökset ja tarkistamme että ne vielä ovat ajan tasalla, sekä lisäämme jos on tarvetta tehdä uusia periaate päätöksiä. Kevätkokous pidettiin 24.5–22, hotelli Runon kokoustiloissa. Kokouksessa oli suuri määrä jäseniä pitkästä aikaa paikalla ja oli mukava tunnelma. Kevään viimeinen kokous pidettiin 9.6–22, ennen kesälomille lähtöä.

Jäsenistö

9 henkilöä sisään kirjattiin yhdistykseen vuoden aikana ja 17 uloskirjattiin.

Vuoden aikana hallitus kokoontui 10 kertaa.

3.1.

Edunvalvonta

3.1.
-        Käytiin YT-neuvottelut henkilöstön siirrosta Hyvinvointialueelle
-        Käytiin YT-neuvotteluja henkilöstöpalveluiden henkilöstön siirrosta perustettavaan HPK-Palvelut OY:hyn
-         Porvoon käräjäoikeuden lainvoimaisen päätöksen jälkeen, jossa työnantaja hävisi 3 Jukolaisen nostaman kanteen Korona-ajan alun palkanmaksun keskeytyksen oikeudellisuudesta, käytiin vuoropuhelua Jytyläisten korvauksista. Porvoon kaupunki ei ole suostunut korvauksiin. Jyty valmistelee kanteen nostamista käräjäoikeuteen.
-        Jytyllä oli myös erimielisyys työnantajan kanssa kirjaston joustavan ruokailun muuttuminen normaaliksi ½ h lepotauoksi pääkirjastossa vuoden 2022 huhtikuussa. Neuvottelujen jälkeen pääsimme sopimukseen 1000€ kertakorvauksesta henkilöille, joita se koski.
-        Loppuvuodesta oli neuvottelut Sote-sopimuksen 600 € korvauksesta siitä ketkä sen piiriin kuuluu.
-        Henkilökohtaiset lisät hinnoitteluluokittain ovat olleet ”pitkän aikaa” suurennuslasin alla ja niistä on käyty monta neuvottelua työnantajan kanssa. Nyt kaikissa hinnoitteluluokissa se on yli alarajan (1,3 % palkkasummasta). Ja varsinkin liite 5 on nyt saatu kuntoon (tällä hetkellä 1,6 % palkkasummasta)
-        PLM eli minä kävin syksyllä työsuojelun peruskurssin (4 pv) Naantalissa
-        v 2022 muutettiin käytäntöä niin että kaikki luottamusmiehet saavat osallistua Jytyn hallituksen kokouksiin
-        Carerian pääluottamusmies on ollut mukana yt-neuvotteluissa, jotka päättyivät hyvin, kaikki saivat jatkaa.
-        Careeriassa on otettu käyttöön avaintessi vuoden 2022 alusta.

3.2
Koulutus
Toiminta periaatteenamme on ollut, että kaikki koulutusta haluavat voivat sitä myös saada. Vuoden aikana koulutukseen osallistui 9 henkilöä, jotka osallistuivat 6 koulutustilaisuuteen.

3.3
Tiedotus
Yhdistyksen internetsivut ja jäsenten sähköpostiosoitteisiin lähetettävät tiedotteet ja facebook olivat tärkeimmät tiedotuskanavat. Yhdistys sai myös käyttää kaupungin viikkoinfoa ja intran uutissyötesivuja tiedottamiseen. Yhdistyksillä on oma tiedotusvastaava, joka tekee yhteistyössä muun tiimin kanssa tiedotteet.  Lisäksi tiedotusvälineet ovat raportoineet yhdistyksen tapahtumista.

3.4
Virkistystoiminta
Korona rajoitti kevään 2022 Jytyn virkistystoiminnan järjestämistä. Aloitettiin kuitenkin tutustumalla Padeliin ohjauksen kera 12.5. ja 12.10. Molemmilla kerroilla mukana oli 5 pelaajaa.

The Eagles-konsertin piti olla alun perin keväällä-22, mutta koronan vuoksi konsertti siirrettiin syksyyn 20.9–22, osallistujia oli 27.

Suvi Teräsniskan konserttiin 4.11.2022 osallistui 11 henkilöä.

9.12. Jytyn ohjelmallisiin pikkujouluihin osallistui 22 henkilöä.

Porvoon Jytyn 60-vuotisjuhlien kunniaksi tarjottiin Jytyläisille ilmainen lounas ravintola Seireenissä. Edun kävi hyödyntämässä 66 jytyläistä.

Porvoon Jytyn 60-vuotisjuhliin 6.9. Trattoria Nonna Sophiassa osallistui 35 henkilöä. Juhlassa jaettiin ansiomerkkejä pitkään mukana olleille aktiiveille jyty-jäsenille.

Porvoon Jytyn puheenjohtajaa Barbro Kraufvelinia haastateltiin juhlan takia Uusimaassa ja Itäväylään.

Kaikista tapahtumista tiedotettiin Jytyn nettisivuilla, Porvoon kaupungin uutiskirjeessä ja Facebookissa. Jäsenille lähetettiin sähköpostissa tiedotteet.

Talous

Vuonna 2022 jäsenmaksu oli 1,32 % ennakonpidätyksen alaisesta palkasta ja jä­sen­mak­su­­­osuus Jytyliitolle 1,056 %. Jäsenmaksuilla ke­rättiin 22 999,88 euroa.

Euromääräi­nen jä­senmaksu oli 5 euroa/kk ja eläkeläisillä 36 euron vuosimaksu.

Tilinpäätös osoittaa – 1865,44 euron alijäämä.

Toimielimet

Päätäntävaltaa jäsenyhdistyksessä käyttää jäsenyh­distyksen kokous ja jä­senyh­distyksen asioita hoi­taa hallitus. Hallitus kokoontui vuoden aikana useita keroja.

Lisäksi osallistuttiin alueen kokouksiin.

5.1
Kevätkokous

Kevätkokous pidettiin 24.5.2022 Hotelli Runon tiloissa. Kokoukseen osallistui 14 jäsentä.

5.2
Syyskokous

Syyskokous pidettiin 8.12.2022 ravintolassa Zum Bespiel. Kokoukseen osallistui 11 jäsentä. Kokouksessa kiitettiin meidän pitkäaikaista sihteeriä Barbro Nordströmiä kaikista vuosista.

5.3
Hallitus ja muut toimihenkilöt

Hallitukseen kuului puheenjohtaja ja 5 varsinaista jäsentä.

Puheenjohtaja                Barbro Kraufvelin
Varapuheenjohtaja        Erja Forsberg (Pirta Eriksson)

Jäsenet
Rita Blomqvist-Turunen (Åsa Liitiäinen)
Eva-Rita Helin (Tom Bergström)
Max Holmberg (Monica Borgman)
Kristina Ruotsalainen (Christa Ekholm)
Sihteeri                          Barbro Nordström

Läsnäolo- ja puheoikeus
Jarmo Veijalainen, pääluottamusmies
Hans-Erik Forsberg, pääluottamusmies
Eeva Pulkkinen, tiedotusvastaava
Jutta Berg, rahastonhoitaja

Jäsenasiainhoitaja                                    Monica Borgman
Tiedotusvastaava                                     Eeva Pulkkinen

Koulutusvastaava                                     Kristina Ruotsalainen
Lakkovastaava                                          Rita Blomqvist-Turunen
Toiminnantarkastaja                                Outi Virta

5.4
Edustajapaikat paikallisella tasolla

Paikallista edunvalvontaa hoitavat luottamusmiehet, edunvalvontatoimikunnat ja yhteistyötoimikunnat.

Hallitus ja muut toimihenkilöt

Hallitukseen kuului puheenjohtaja ja 6 varsinaista jäsentä.

Puheenjohtaja  Barbro Kraufvelin

Varapuheenjohtaja  Erja Forsberg (Pirta Eriksson)

Sihteeri   Barbro Nordström

Jäsenet